Praha,
16
Prosinec
2014
|
00:00
Europe/Amsterdam

CBRE: Zákazníci se vrací do kamenných obchodů

79% zákazníků stále preferuje nákup v kamenných obchodech

  1. Studie realizována ve 32 zemích – 32 000 spotřebitelů
  2. Kamenné obchody hrají klíčovou roli pro 79 % nakupujících
  3. Online funguje především pro zjišťování informací a porovnání cen
  4. Roste počet lidí, kteří své zkušenosti s produktem sdílí na sociálních sítích
  5. Třetina zákazníků běžně kontroluje informace a ceny online

Nový průzkum společnosti CBRE odhalil, že 79 % spotřebitelů ve světě volí pro nákup zboží stále návštěvu kamenného obchodu. Cílem studie bylo zmapovat a pochopit nákupní chování spotřebitelů a nejčastější nákupní kanály. Výsledky průzkumu, realizovaného ve 32 zemích na vzorku 32 000 spotřebitelů, ukazují, jak klíčovou roli hraje kamenný obchod v nákupním chování a rozhodování spotřebitelů. Ti vnímají samotný nákup zboží jako společenskou aktivitu, která se povaze anonymního nákupu on-line nelze vyrovnat. Online však hraje významnou roli při zjišťování informací, cen a dostupnosti. Většina nakupujících si ale stále přeje zboží vidět, osahat si jej, vyzkoušet a pak mít možnost jej okamžitě mít (okamžitě koupit a nečekat na doručení zboží z online).Spotřebitelé jsou stále on-line, více sdílí své zkušenosti75 % spotřebitelů na celém světě hledá konkrétní produkty a zboží na internetu a lidé jsou stále více “on-line”. Často komunikují na internetu s maloochodníky a dalšími spotřebiteli, aby zjistili, co je nejlepší a až teprve po této analýze učiní nákup. Roste také počet lidí (42 %), kteří na sociálních sítích sdílí své zkušenosti s produktem.Třetina spotřebitelů na celém světě používá mobil k porovnání cen30 % spotřebitelů na celém světě používá mobilní telefony nejen k zjištění informací o produktu, ale také ke srovnávání cen. Tento trend je zvlášť výrazný v Asii a Pacifiku. Zajímavá čísla přicházejí také z Číny – 49 % tamních spotřebitelů využívá k nákupu zboží chytré telefony. Spotřebitelé nakupují online v průměru jednou za tři týdny, což představuje pro maloobchodníky obrovskou příležitost pro cross-sale aktivity – kamenná prodejna versus online svět - zákazník si při vyzvednutí zboží z obchodu s největší pravděpodobností koupí ještě nějaký další produkt.

"Vzhledem k tomu, že vztah mezi kamennými obchody a online světem je stále komplexnější, obchodníci čelí dvěma klíčovým problémům – prvním z nich je stále trvající potřeba nabízet skvělé služby, vynikající a široký sortiment produktů s vysokou přidanou hodnotou. Druhým je fakt, že se maloobchodníci musí stále učit, jak lze profitovat v oblasti digitálních technologií a sociálních médií a jak tyto technologie provázat s nabídkou kamenného obchodu,”
říká Veronika Tebichová, Head of Retail Agency společnosti CBRE.

Tyto globální trendy postupně přichází s větší či menší intenzitou do České republiky. Český zákazník tedy není výjimkou ani pozadu.Jak uchopit a pochopit zákazníka a jeho komplexní potřeby?Klíčem je udělat nakupování co nejjednodušší a co nejpříjemnější. Samotný proces nákupu musí být absolutně bezproblémový - technologie, které k nákupu napomáhají, nesmí být nikdy překážkou, ale naopak výzvou, která nákup ulehčí a zpříjemní.

Role kamenných obchodů je stále významná a jejich role neklesá. Naše průzkumy a studie to průběžně dokazují,” doplňuje Veronika Tebichová a dále dodává: “Kamenný obchod je základní esencí značky a měl by být vnímán jako nejdůležitější element celkového obchodu. Technologie a online svět by měl primárně podpořit rozšíření nabídky mezi co nejširší základnu spotřebitelů, ale neměl by zásadně měnit postavení kamenného obchodu v procesu nakupování.” Tomáš Beránek, Head of High Street společnosti CBRE, dále doplňuje: „Zejména u značkových nákupů hrají velkou roli emoce a atmosféra v obchodě. V prodejnách luxusního zboží chtějí být zákazníci opečovávaní a někteří chtějí.