Praha,
21
Září
2016
|
14:17
Europe/Amsterdam

Petra Lávičková, CBRE: Z kancelářských prostor se stalo téma, firmám to prospívá

Shrnutí

S měnící se dobou se mění i pracovní prostředí a nároky zaměstnanců na něj. Expertka na marketing Petra Lávičková přišla do CBRE po letech v technologických firmách SAP a SAS, nabízí zajímavé srovnání, jak se liší nároky zaměstnanců i zaměstnavatelů podle typů činnosti a sektoru.

Do oboru realit jste přišla relativně nedávno, před třemi lety. Čím si Vás tento obor získal a co Vás na něm baví? V minulosti jste pracovala pro IT firmy, jak se od nich liší oblast realit?

Marketing komerčních nemovitostí je u nás oproti IT sektoru pole neorané. Získal si mě tedy tím, že jsem díky tomu měla možnost mnoho věcí nově zavádět. V realitách se zatím ještě nevyužívá tolik technologií, IT společnosti jich využívají mnohem více, protože je to jejich obor. U globálních IT společností je navíc marketing velmi globalizovaný, takže u nich není tolik prostoru pro lokální marketing. V realitách ale ten prostor stále je.

Letos běží třetí ročník soutěže CBRE Zasedačka roku, v níž se objevují ty nejlepší pracovní prostory z celé České republiky. Proč tato soutěž vznikla a co je jejím cílem?

Před dvěma až třemi roky nastala doba, kdy už v České republice bylo opravdu mnoho krásných kanceláří, které už snesou srovnání se západem, proto jsme se rozhodli, že je čas je ukázat.

Museli jsme překonat jednu psychologickou bariéru, mnoho firem totiž své prostory považovalo za privátní prostor. Ovšem když si uvědomíte, kolik lidí zejména u větších společností projde kancelářemi, s privátním prostorem to nemá mnoho společného. Takže jsme se rozhodli pro osvětu a snažili jsme se firmy přesvědčit, že pracovní prostředí je důležité jak pro zaměstnance, tak i pro ně samotné.

Celá soutěž má z našeho pohledu primárně edukační charakter. Chceme co největšímu počtu firem ukázat, že “už je to tady”: že můžou dělat hezké kanceláře, že je tady generace Y a Z, která to ocení. Jsme rádi, když se firmy porovnávají a chtějí být lepší.

Jak hodnotíte soutěž po dvou letech její existence?

Situace se rapidně zlomila mezi prvním a druhým ročníkem. Na začátku byla představa, že nás firmy pustí s fotografem do svých kanceláří, na hraně. Pouze pár osvícených firem chápalo, že nejde o privátní prostor, a pustili nás dál, abychom mohli ukázat trhu, jaký je trend. Druhý rok už byl o poznání lehčí, protože si to uvědomuje stále více společností. Navíc se rapidně zvyšuje procento firem, které mají inovativní a velmi reprezentativní prostory.

Další věc je, že v posledních letech se kvalita kancelářských prostor stala pro firmy i zaměstnance tématem. Vzpomeňme si, kdo diskutoval o kancelářích před 10 lety. Nikdo, nebylo to téma. Téma ve společnosti přijde s dobou, my jsme se do ní trefili a tím se i ta soutěž stala tak populární. Je to důležité v podstatě ve všech sektorech. Je to tím, že lidé tráví v kancelářích mnoho času, je to tím, že nastoupila nová generace, a je to také tím, že to umožňují technologie — v době, kdy každý měl u stolu velký počítač a nebyly tolik rozšířené mobilní služby, tak nebylo možné flexibilně fungovat z jiných míst. Nástup technologií to umožnil.

Často na tomto místě v rozhovorech padají názory na aktuální trendy v českém kancelářském prostředí. Jaký je vývoj podle Vás? Co pro Vás osobně znamená kancelářské prostředí v Česku?

Mám velkou radost, že už tolik nezaostáváme za západem, že už dotahujeme i takové metropole, jako Londýn. Jsou tu firmy, které mají opravdu téměř světovou úroveň kanceláří.

Na druhou stranu mne překvapuje, že s moderním konceptem přichází jen část firem, odhaduji 15 - 20 %, zatímco drtivá většina, kolem 80 %, je velmi konzervativní. Bohužel, mnoho z nich posuzuje kanceláře pouze podle finančních kritérií, pak těžko může vítězit kreativa.

Naštěstí ale už dnes přibývá firem, kde se kanceláře řeší společně s HR a začíná se o ně zajímat i nejvyšší vedení společnosti. Je to logické, kanceláře velmi úzce souvisejí s výkoností firmy a spokojeností zaměstnanců a je to pro mě pozitivní překvapení, že počet firem, které to berou na zřetel, má rostoucí tendenci. Samozřejmě tomu nahrává pozitivní situace na trhu, firmy mají peníze, rozšiřují kanceláře, expandují, investují do zaměstnanců. Je otázkou, co s tím udělá budoucí vývoj, ale myslím si, že tento trend už je nezvratný.

Udělaly na Vás v poslední době dojem nějaké zajímavě řešené pracovní prostory v ČR? Jaké máte Vy osobně favority ?

Ke špičce dnes jednoznačně patří nové kanceláře Avastu. Stejně tak jsou na vysoké úrovni nově rekonstruované kanceláře Microsoftu, na vrchol stále patří Google, Socialbakers, firma Likos nebo kanceláře Skansky v nové budově v Karlíně. Rozšířením a částečnou inovací prošly nedávno i kanceláře CBRE a myslím, že i ty patří dnes k tomu nejlepšímu, co je v České republice.

Jste expertkou na marketing. Jak vnímáte v ČR realitní obor z pohledu marketingu realitních firem?

Marketing komerčních realit má u nás oproti světu velké mezery. Svět internetu objevil teprve nedávno, ještě stále je v ČR v marketingu u komerčních realit velký prostor pro to, dotáhnout světovou špičku.

Přispívá marketing realit k postupné kultivaci trhu, nebo jím naopak jeho kultura trpí?

Myslím si, že komerční reality město kultivují obecně. Příkladem je celková kultivace oblasti Anděla, kde ve většině vyrostly komerční prostory. Stejně tak oblast Karlína, Stodůlky nebo Pankrác. Komerční prostory přinášejí lokalitě peníze, lidé tam chodí do práce, utrácejí a to má celkový vliv na čtvrť. Promyšlený development komerčních realit má smysl a velký pozitivní vliv na kultivaci prostředí. Vidíme to ve všech světových metropolích.

Kde vidíte kancelářské prostředí za 20 let? Bude se pracovní prostor výrazně lišit napříč jednotlivými obory nebo dokonce u různých pracovních míst?

Pokud mluvíme o vnitřních prostorách komerčních budov, budou podle mne diametrálně jinde než dnes. Dokonce ještě dál, než když se podíváme o 20 let do minulosti, kdy byl vrcholem výbavy kancelářského místa stolní počítač.

Svět je rychlejší, proto se změní pracovní prostory v oborech jako IT, finanční služby, services, marketingové agentury. Změní se důvod, proč lidé chodí do kanceláře. Už to nebude kvůli denní agendě, tu bude možné dělat odkudkoliv, ale kvůli potkávání.

Propastné rozdíly budou v průmyslovém sektoru. Odčlení se některé sektory, státní sektor zůstane v podobě, jakou má dnes, stejně tak pro výrobní firmy nejsou kancelářské prostory až takovou prioritou. Ale některé sektory půjdou hodně dopředu.