Praha,
23
Srpen
2016
|
11:01
Europe/Amsterdam

Firmy s novými kancelářemi se silně orientují na pohodlí zaměstnanců a posílení komunikace uvnitř společnosti

Shrnutí

Společnost CBRE, světový lídr v sektoru komerčních realitních služeb, provedla mezi účastníky soutěže CBRE Zasedačka roku průzkum na téma spokojenosti s novými kancelářemi. Z výsledků průzkumu vyplynulo, že firmy s novými kancelářemi se silně orientují na pohodlí svých zaměstnanců a posílení komunikace uvnitř společnosti. Tento závěr podtrhuje i fakt, že kvalita pracovního prostředí hraje významnou roli při náboru nových pracovníků, převážně při hledání nových uchazečů a talentů, o které je v současné době na pracovním trhu velký zájem.

Katarina Wojtusiak, Head of Office Agency společnosti CBRE
44 % firem poskytuje zaměstnancům plný komfort v možnosti výběru typu kanceláře. Tento výsledek potvrzuje, že pro mladou generaci, která by měla za pár let tvořit hlavní pracovní sílu, již bude samozřejmostí mít v práci adekvátní zázemí nebo vysokou míru flexibility.
Katarina Wojtusiak, Head of Office Agency společnosti CBRE

93 % společností, které na průzkum odpověděly, prošly změnou kanceláří v posledních čtyřech letech. Při realizaci nových kanceláří musí společnost myslet na svou budoucnost, převážně na to, jak se bude jejich firma rozšiřovat a vyvíjet.

Alexandra Tomášková, Leasing Manager společnosti Skanska Property Czech Republic, doplňuje:

“Kategorie, kterou v soutěži CBRE Zasedačka roku zaštiťuje Skanska, s názvem Kanceláře pro budoucí výzvy, reprezentuje náš přístup k vytváření kancelářského prostředí, jež je připravené čelit výzvám, které firmu čekají v budoucnosti. Etnetera, loňský vítěz této kategorie, naprosto předčila naše očekávání. Letos doufáme, že najdeme další společnosti, jež nás ohromí svým kancelářským prostředím, které je nejen inovativní, trvale udržitelné a flexibilní, ale je též vytvořeno pro lidi, s ohledem na jejich zdraví a duševní pohodu.”

Změny v kancelářském prostředí by nebyly možné bez technologií, které umožňují práci prakticky kdykoliv a odkudkoliv, díky různým formám pracovních úvazků nebo home office.

Lenka Čábelová, manažerka komunikace a CSR společnosti Microsoft Česká republika, říká:

„Není překvapením, že podle výsledku průzkumu, až 69 % firem nabízí svým zaměstnancům částečné úvazky nebo home office. Stále více lidí totiž považuje flexibilitu v práci – z hlediska času i místa - za standard. Firmy, které na tento trend nezareagují, riskují, že nebudou preferovaným zaměstnavatelem.“

Jedním z dalších důležitých aspektů, které ovlivňuje kvalitu pracovního prostředí, jsou mimo jiné akustické podmínky.

Josef Němec, majitel společnosti Němec – luxusní povrchy, vysvětluje:

„66 % oslovených firem uvedlo, že má ve firmě výbornou akustiku. Z hlediska vlivu akustiky na samotné zaměstnance se ale jedná o výsledek nedostatečný. Firmy si musí uvědomit, že to nejcennější ve firmě jsou právě její zaměstnanci. Není nic důležitějšího. Je úplně jedno, v jakém oboru pracujete. Můžete vyrábět vynikající stroje, prodávat to nejlepší zboží, anebo nabízet ty nejlepší služby. Pokud ale firma nemá kvalitní pracovní tým, může se na konkurenčním trhu jen velmi obtížně prosadit a dle mého názoru nemá ani žádnou budoucnost.”

Kancelářské prostory plní také reprezentativní funkci, která je důležitá jako pro interní, tak externí komunikaci.

Petra Lávičková, Head of Corporate Marketing & PR společnosti CBRE
70 % firem používá své prostory k interním akcím, čtvrtina i k pořádání externích seminářů či konferencí. A také téměř třetina společností má interně speciální osobu, která se stará o blaho zaměstnanců.
Petra Lávičková, Head of Corporate Marketing & PR společnosti CBRE

Současné kancelářské prostředí prochází turbulentní změnou, která se projevuje převážně v posledních pěti letech. Moderní koncepty přinášejí stále něco nového, je to diktát moderní generace, přestože v nových konceptech pracuje spousta starších lidí.

Filip Muška, Workplace Consultant společnosti CBRE
Výsledky průzkumu uvádí, že 13 % firem přinesla změna kancelářských prostor i ekonomický přínos. Troufám si říci, že v budoucnu bude firem, kterým přinese změna kancelářského konceptu zvýšení obratu či snížení nákladů, mnohem více.
Filip Muška, Workplace Consultant společnosti CBRE

Výsledky průzkumu CBRE na téma nových kancelářských prostor

Průzkum provedla společnost CBRE mezi účastníky soutěže CBRE Zasedačka roku. 93 % společností, které na průzkum odpověděly, prošly změnou kanceláří v posledních čtyřech letech.

Výhody nových kanceláří

50 % firem uvedlo, že změna přinesla větší spokojenost zaměstnanců, lepší interní komunikaci, posílení týmového ducha a loajalitu k firmě

50 % firem uvedlo, že vyšší komunikativnost a rychlé řešení problému měli obrovský vliv na produktivitu práce zaměstnanců

13 % firem dokonce uvedlo ekonomický přínos (zvýšení obratu či snížení nákladů)

Menší fluktuace, zájem klientů a uchazečů o zaměstnání je dalším z citovaných benefitů

Nevýhody nových kanceláří

6 % firem uvedlo nevyužití relaxační zóny

19 % uvedlo nekomfortnost některých částí prostor

Kancelářské prostory (relaxační zóny, zasedací místnosti, akustika, technologie)

Alespoň částečný desksharing stolů využívá 40 % firem

44 % firem poskytuje zaměstnancům plný komfort v možnosti typu kanceláře (uzavřená kancelář, open space office, relaxační zóna nebo zóny podporující spolupráci)

60 % firem má neformální zasedačky

31 % má dokonce kombinaci formálních i neformálních zasedacích místností

Téměř 70 % dotazovaných má relaxační zónu, z nichž 40 % má jak pasivní (četba či individuální poslech hudby, atp.) tak aktivní (stolní tenis, hry, TV, atp.) formu relaxační zóny

41 % firem má knihovnu či studovnu

20 % uvedlo, že mají i nestandartní prvky v kancelářích jako fitness, terasy, masážní koutky, game room, kulečníkové stoly, stolní tenis či fotbálek

66 % firem má ve firmě výbornou akustiku

Téměř 60 % firem má vybavení pro videokonference

Firemní komunikace

70 % firem používá své prostory k interním akcím, čtvrtina i k pořádání externích seminářů či konferencí

Téměř třetina firem má interně speciální osobu, která se stará o blaho zaměstnanců

Třetina firem dělá maximum pro interní komunikaci – dotazníky spokojenosti, teambuilding, interní neformální setkání, intranet nebo setkání s managementem face to face

Pouze 15 % z dotazovaných uvedlo, že změnu kanceláří se zaměstnanci nekomunikovalo

Pracovní úvazky

69 % firem nabízí částečné úvazky nebo home office