Prague,
15
Červen
2018
|
09:00
Europe/Amsterdam

Retail Day 2018

Víte, že…

…zítra své 44. narozeniny slaví...čárový kód!

Oslavte tento den s námi a připomeňme si první pípnutí na pokladně, které dnes slyšíme více jak pět miliardkrát denně, a to ve více než 150 zemích světa!

Revoluce maloobchodu. To znamená první oskenování čárového kódu, které si připomínáme právě zítřejším dnem.
24. června 1974 totiž v americkém městě Troy v Ohiu, pokladní Sharon Buchanan v obchůdku Marsh Super Market dostala do rukou 10-pack žvýkaček Wrigley Juicy Fruit. Rozkaz zněl jasně. Oskenovat ho díky nově vyvinutému unikátnímu symbolu UPC (Universal Product Code) od společnosti IBM. Sharon tak projíždí výrobek pokladnou a nově nemusí zadávat cenu $ 0.67 manuálně, je totiž obsažena v daném čárovém kódu. Balíček žvýkaček Wrigley se tak stává prvním výrobkem s automaticky dekódovaným UPC kódem na pokladně a jeho cena díky revoluci čárovým kódem několikanásobně roste.

UPC kód neboli EAN kód či taky čárový kód (GS1) je dnes opravdu považován za velký zvrat v oblasti maloobchodu. Nalézt jakýkoli výrobek bez čárového kódu znamená, že je takovýto produkt neprodejný. Nejen, že v sobě dnešní UPC kódy nesou cenu, ale také třeba i informaci o datumu spotřeby. Čárové kódy také podpořily vzrůst skladového hospodářství, které bylo do té doby hnáno pouze lidskou silou a nebylo možné skladové zásoby jednoduše, a hlavně automaticky trackovat. Dnes je možné díky čárovému kódu zjistit i cestu produktu od výrobce nebo jeho složení. A to vše v klidu domova pomocí mobilních aplikací, které čtou např. tzv. QR kódy.

Čárové kódy znamenají úspěch i pro jiné oblasti, jako je zdravotnictví či zemědělství. A po několika letech od prvního pípnutí kdesi v Ohiu, přicházejí čárové kódy i na trh Československé socialistické republiky, kdy na požadavky západních odběratelů značit exportované zboží čárovými kódy, reaguje ředitel exportu národního podniku Čokoládovny Jaroslav Camplík. Ten stál i jako prezident české organizace EAN kódů, EAN Česká republika a EAN Slovakia, v jejím čele při jejím zakládání. A po otevření trhu v 90. letech přichází boom čárových kódů jaký známe skoro dnes, a to zejména díky expanzi obchodních řetězců do českého maloobchodu, zvlášť ze západu.

První načtení čárového kódu GS1 tedy spustilo před 40 lety revoluci v maloobchodě po celém světě. Jak bude maloobchod v této oblasti vypadat za dalších 43 let, to uvidíme.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozn.: 
Systém GS1 dnes představuje integrovaný soubor standardů pro identifikaci produktů, zařízení, služeb a obchodních partnerů a pro komunikaci mezi nimi.

Zdroj:
Revoluci začala žvýkačka. V ČSSR čárový kód poprvé pípnul v Domě elegance. Technet.cz [online]. Dostupné z: http://technet.idnes.cz/carovy-kod-poprve-pipnul-v-dum-elegance-40-let-f3z-/hardware.aspx?c=A140625_210529_hardware_kuz

26. červen – den, který změnil svět maloobchodu. GS1 Akademie [online]. Dostupné z: http://www.gs1-akademie.cz/media/tiskove-zpravy/26-cerven-den-ktery-zmenil-svet-maloobchodu-a3606068

Čárový kód. Wikipedia, Otevřená encyklopedie [online]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8C%C3%A1rov%C3%BD_k%C3%B3d